23948sdkhjf

Svensk aktør: Vi har knækket koden til dagligvarelevering

Nemlig.com har lige præsenteret i stort underskud og de danske supermarkeder må give op. Svenske Gordon ser dog ud til at have fundet løsningen til profitabel hjemmelevering af dagligvarer

En løsning på et kendt logistikproblem. 

Mens den ene aktør efter den anden har knækket nakken på at skabe en profitabel forretning for hjemmelevering, ser det nemlig ud til at være lykkedes for den svenske virksomhed Gordon. 

- Vi arbejder med en stor del af virksomhederne i fødevarebranchen, og der er virkelig skift imod samarbejde om leveringer, fordi alle kæmper med at tjene penge på hjemmeleveringer, siger Andreas Furu, som er produktchef hos Gordon. 

Helt konkret samler Gordon alle ordrer fra supermarkeder, fødevareproducenter eller andre kunder i et og samme flow. På deres distributionscentre bliver varerne sorteret og herfra sendt ud til slutbrugernes hjem.

Jeg tror det er den eneste måde, hvorpå en detailkæde kan gennemføre en profitabel hjemmelevering Andreas Furu, som er produktchef hos Gordon Delivery

Samtidig kombinerer virksomheden udbringning af dagligvarer med medicinleverancer, og dermed er det muligt at få omkostningerne langt nok ned, til at Gordon kan tjene penge.

Og med omkring 600.000 månedlige udbringninger sidder Gordon lige nu tungt på markedet for fælles levering af fødevarer i Skandinavien.

- Det er vores business-model, og jeg tror det er den eneste måde, hvorpå en detailkæde kan gennemføre en profitabel hjemmelevering, siger Andreas Furu.

Gordon Delivery

Gordon Delivery blev grundlagt i 2015 af Ali Ghoce og Per Källgården i Stockholm

Virksomheden har to forretningsområder: En last last-mile leveringsservice og en egenudviklet digital platform der kan administrerer last mile-leveringer for andre virksomheder. 

I dag har virksomheden omkring 500 chaufører og cirka 60 andre ansatte. På månedligbasis udfører Gordon Delivery cirka 600.000 leveringer af dagligvarer og medicin.

Udover Sverige har virksomheden leveringsafdelinger i Danmark, Norge og Finland.

Gordon Deliverys afdeling i Danmark landede ifølge virksomhedens seneste regnskab et årsresultat på 1.378.519 danske kroner i 2022.

Blandt kunderne findes blandt andet de svenske dagligvareforhandlere Ica, Hemköp og Willys, samt de tyske leverandører af måltidskasser Hello Fresh og Marley Spoon

Gordon Delivery

Håndklædet i ringen

I en dansk kontekst har markedet for hjemmelevering af dagligvare været særdeles udfordret i de seneste år. Faktisk har det været så voldsomt, at den ene aktør efter den anden, har været tvunget til at smide håndklædet i ringen.

Først droppede Føtex sin hjemmelevering. 

Herefter fulgte Coop trop. 

Og mens de to konkurrenter sidste år måtte give op, kunne onlinesupermarkedet Nemlig.com i det nyligt fremlagte årsregnskab fremvise virksomhedens største underskud nogensinde.

Der er da også helt åbenlyse årsager til, at det er svært at få en hjemmeleveringsservice til at hænge sammen.

En del af forklaringen skal findes i, at sorteringen af dagligvarer er relativ besværlig, fordi udløbsdatoen på madvarer varierer kraftig.

Et andet problem er cut-off tiden. Hos forbrugerne er der nemlig en forventning om, at de kan bestille varer frem til midnat og få dem leveret dagen efter. Det er imidlertid først muligt at starte plukkearbejdet kl. 05, på grund af regler og krav fra fagbevægelsen. Dermed er kapaciteten nedsat betydeligt.

Dyr distribution

Det altoverskyggende problem er dog selve distributionen. 

Det har nemlig vist sig næsten at være umuligt at få distributionsomkostningerne tilstrækkeligt langt ned, til at du kan tjene penge på leveringen, når virksomheder bruger deres egne biler til hjemmelevering.

- Det største problem er størrelsen på ordren. Hvis vi pakker en bil kun med ordrer fra Coop, kan vi måske få 15-20 ordrer afhængigt af størrelsen, forklarer Andreas Furu og fortsætter:

- Vores løsning er, at pakke pharmacy-ordrer i samme bil. De har en gennemsnitsvægt på 400 gram, og på den måde kan man øge antallet af ordrer i bilen betydeligt.

Svenskerne er foran

Selvom de økonomiske fordele ved fælles distribution er umulige at overse, er det ikke ensbetydende med at samtlige aktører i dagligvarebranchen køber idéen.

For mange virksomheder har biler med eget logo nemlig en vigtig brandingværdi.

- Der er ingen tvivl om, at alle selvfølgelig helst vil have deres egne biler med deres egne logoer, hvis det var økonomisk rentabelt. Spørgsmålet er derfor, om branding-værdien er stor nok til at overgå det tab, der er ved at have egne biler, siger Andreas Furu.

Husk på, at egen distribution er et relativt unikt fænomen for dagligvarebranchen. H&M ville aldrig bruge deres egne biler til distribution, men købe det gennem en logistikleverandør. Andreas Furu, som er produktchef hos Gordon Delivery

I Danmark ser det foreløbig ud til at de store supermarkedskæder helt har droppet idéen. I hvert fald åbnede Salling Group sidste år konceptet Bilka To Go, efter at have begravet Føtex Hjemmelevering.

I Sverige er dagligvarebranchen lidt længere fremme og Gordon har flere store kæder som Ica og Willys som kunder. Andreas Furu er dog ikke for alvor i tvivl om, at det kun er et spørgsmål om tid, inden de danske supermarkeder hopper med på vognen.

- Alle er enige om, at væksten de næste år vil ligge inden for e-handel når det kommer til fødevarer. Og hvis du få en del af det på en bæredygtig måde, så er du nødt til at finde på en måde at sænke distributionsomkostningerne, siger Andreas Furu og tilføjer:

- Husk på, at egen distribution er et relativt unikt fænomen for dagligvarebranchen. H&M ville aldrig bruge deres egne biler til distribution, men købe det gennem en logistikleverandør.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142